15 January 2014

ŠTA SAM GLEDAO ZA VREME PRAZNIKA (DEO TREĆI, I POSLEDNJI)





THE HUNGER GAMES (r. Gary Pleasantville Ross)

Za sve su krivi jebeni hari poteri i jebene bele svon koji su svojom bezdušnom formulaičnošću uništile tinejdžerski film (i/ili film i za decu), pa sam onda više od godinu dana ignorisao Hunger Games mislieći da se radi o još jednom filmu surovo ispranom od svake provokativnosti, a namenjenom najprovokativnijem uzrastu na svetu. O, kolika je moja sreća bila kad sam shvatio koliko sam u krivu. Hunger Games (nisam čitao roman po kome je nastao, opet! znam...) trijumfuje time što ni na koji način ne pokušava da se objasni, niti da drži lekcije. OK, na početku ima neko traljavo objašnjenje koje priča kako smo stigli do "hunger games" tj kako je rat zamenjen ratnim igrama i to je to. A sve posle toga je jedan rijaliti šou u kome se tinejdžeri i deca ubijaju NA VRLO MRTVO, oružjem "velikih" i uz uznemirujuću posvećenost prema činjenju zla koja karakteriše decu (dobro, ponekad). Iako od samog početka ni film, ni učesnici rijalitija ne kriju ko je favorit, film ne manjka napetošću, obrtima, nepatetičnim momentima i obiljem pitanja na temu- kakve sve ovo veze ima sa mojim životom? A ima. Cause our children will be next. Sad jedva čekam baba-siterku pa da povedem Žozefinu na neku preživelu projekciju drugog nastavka.
SELEKTAH: 8/ 10



SAVING MR BANKS (r. John Lee The Blind Side Hancock)

Kada film o Disney-u producira kompanija Disney, a režira ga monstrum koji je režirao jedan od najgorih filmova ikada, onda nema te sile koja bi podigla moja očekivanja iz grobnog mira. Međutim, Emma Thompson, kao P.L. Travers ("it's Mrs Travers!") autorka serijala o Mary Poppins, briljira, a u filmu se čak čuje i njena primedba da Diznilend nije ništa drugo do "fabrika za otimanje para". Iako dočaran kao "dobri čika Volt", Tom Hanks nije uspeo da sakrije demonsko u Disney-u i njegov casting, iako manje nametljiv, je na visini izbora Thompsonove za lik Mrs Travers. Relativno neiskusni scenaristički tandem postavio je priču kao Traversin hod unapred obračunom sa prošlošću tj likom i delom njenog oca (spojler: njen tata je Mr Banks) koga je ništa manje dobro izneo Colin Farrell. Zbog Emme priča ima nešto od šarma screwball komedije, u suštini je melodrama za decu i odrasle i lako mogu da je zamislim u nekom "Zimskom bioskopu". A i dalje ne mogu da verujem koliko mi se ovo dopalo.
SELEKTAH: 8plus / 10


JACKASS PRESENTS: BAD GRANDPA (r. Jeff Wildboyz Tremaine)

Priteran na nezamisliv zadatak da sastavim listu od 20 najboljih stvari ikada zabeleženih kamerom bio bih prinuđen da jedno mesto ustupim Jackass serijalu sa svim njegovim TV i bioskopsim spin-offovima. Ovo MTV-ijevo čedo definisalo je hedonizam MTV (sada već i post-MTV) generacije i predstavlja jedan od retkih unikatnih trenutaka modernog doba. OK, bilo je borbi gladijatora sa lavovima i ranije, ali nije isto. Ovo je zabavno i za učesnike. Nakon tri filma Jackass koja su, svaki sledeći bolji od prethodnog, više nego uspešno prenela ideju TV serije na bioskopsko platno Bad Grandpa stiže kao prvi pokušaj igrano-dokumentarne (pseudo-dokumentarne) strukture. Johnny Knoxville ulazi u jedan od retkih smišljenih Jackass likova, lik "bezobraznog deke" i uz pomoć Spike Jonzea (i dalje kreativni pomagač) osmišljava dovoljno verovatnu radnju koja ostavlja mesta za logične gegove. A šta je road movie nego putovanje sa pauzama za ludila? Deka ima zadatak da svog unuka Billy-ja odveze kod oca nakon što mu je ćerka narkomanka uhapšena, a supruga konačno umrla. Sa mrtvom babom u gepeku deka i Billy kreću na put koji će ih zbližiti više nego što je deka očekivao. Mali Jackson Nicoll je razvalio kao napušteni sin svojih roditelja za koga i deka (isprva) nema strpljenja, a tačka njegovog nastupa na takmičenju u lepoti za devojčice (!!!) ide direktno u antologiju filma. Smejao sam se i kada plakao bih.
SELEKTAH: 8plus/ 10


YOU'RE NEXT (r. Adam V/H/S Wingard)

Ne znam zašto je film koji je promovisan na festivalima u Americi i Kanadi još 2011. tek dve godine kasnije dobio svetsku distribuciju i praktično postao "film iz 2013." Guglujte! Ali šta god da je kumovalo tome, hvala mu, jer You're Next je, iako ne striktno horor, najbolji film u tom žanrovskom smeru koji sam gledao poslednjih godina. On je zabavan, dinamičan, duhovit, pametan kao Scream (kec i dvojka) svojevremeno, ali lišen tih meta-filmskih i pop-kulturalnih referenci i zapravo vrlo fokusiran da što sočnije ispriča svoju budžetski skromnu priču. U osnovi ovo je slešer sa intruderima (kad već sve pišem na Serbianskom) sa polu-mekgafinovskim početkom koji efektno sarađuje sa događajima koji počinju nešto kasnije. Neočekivanost i realističnost događaja u koje nas Wingard uvodi bila bi još bolja, kako rekoh Žozefini, samo da je ovo bio danski film. Adrenalinska vožnja traje sve do samog kraja i film sa poprilično predvidljivim ishodom i na tako skučenom terenu izvlači maksimum od akcije i uzbuđenja. Zašto srpski scenaristi ne pišu ovakve scenarije (pizde intelektualne) i zašto srpski reditelji ne režiraju ovakve filmove (koji koštaju manje od prosečnog Olega Novkovića)?!! VOSTANI FILMSKI CENTRE SRBIJE!
SELEKTAH: 9/ 10



LONE RANGER (r. Gore Pirates of the Caribbean I-III Verbinski)

Volim Pirate, a još više volim Verbinskog. Zašto je i kako Lone Ranger tako strašno pukao nikada mi neće biti jasno (ali verujem da je trajanje od 2 sata i 29 minuta tome pomoglo). Ako mene pitate radi se o prvoligaškom primerku filma "za Zimski bioskop" koji iako na Disney-evom terenu (producenti) ne manjka preko potrebnim (i mahom) crnim ili apsurdnim humorom. Johnny Depp je još jednom prehebao sebe igrajući indijanca koji igra Johnny Deppa. Nešto od turbo-šlanka kapetana Sparrowa je i dalje tu, ali na to se gleda sa dosta prezira. Deppov Tonto je jedan emocionalno sjebani Komanč koji je stoičnost, u filmovima tako tipičnu za indijance, pretvorio u svojevrsnu psihopatičnu blaziranost. Naspram njega, Lone Ranger, da bi buddy-buddy odnos profunkcionisao, pali se kao šibica na svaki pomen odbrane zakona i pravde. I obojica su dobre budale. Verbinski brutalno tretira korene moderne Amerike kao tlo na kome su zločin i korupcija krojili budućnost, a ljudi koji su se protiv toga borili imali su samo jedan izbor- da odu u legendu. Ili, kao što to Verbinski gorko i satirično prikazuje da postanu "živi" muzejski primerci koji pripovedaju o slavnoj istoriji. Sa akcionim sekvencama "starinskim" u osećaju i modernim u egzekuciji Lone Ranger izgleda kako bi mogao ili trebalo da izgleda neki novi nastavak Indiane Jones. Film je više nego dovoljno komunikativan za dečiji uzrast (u ostalom ceo film je pripovest ispričana jednom osmogodišnjem dečaku), ali i praveći se naivnim "namazan" na skoro svim spornim mestima. Plus Verbinski nikoga ne štedi kada je u pitanju mogućnost da se napravi duhovita scena. Više ne prave ovakve filmove i s obzirom da je ovaj puk'o neće ih ni praviti. Odgledajte ga dok možete.
SELEKTAH: 9plus/ 10



IRON MAN 3 (r. Shane Kiss Kiss Bang Bang Black)

Moja iziritiranost superklišeima i jahanjem na jalovim arhetipima u superherojskom filmu izrečena je verovatno tokom svakog mukotrpnog pisanja o njima. Iron Man 3 me zanimao još manje nego Iron Man 2, a čak sam i zaboravio da je John Favreau prepustio režijsko kormilo Shaneu Blacku. A u ostalom šta očekivati od filma koji je prepušten (uspešnom) scenaristi koji je svoj jedini film (Kiss Kiss Bang Bang) režirao pre osam godina (a ni taj nisam voleo koliko su neki očekivali od mene). Ispostavlja se da je Iron Man 3 jedan od najboljih superherojskih filmova koje sam IKADA! gledao i jedan od najzabavnijih filmova 2013! Robert Downey Jr. konačno funkcioniše u svom ultra-sebičnom fazonu sa ultraefektnim serviranjem crnog humora na svakom koraku (nešto što je samo naslutio u Due Date). Njegov Stark je hladan, duhovit i skoncentrisan na način na koji to Bruce Wayne nikada neće biti. Iron Man 3 nema "klasičnu" razradu, iako su svi neophodni elementi tu (zlikovac, superifinale, stradanje cure) i zapravo vrlo uspešno pokazuje da "iron man" nije odelo, već čovek u njemu. Bytheway, mislim da Stark u odelu "koje ispravno funkcioniše" provodi manje od tri minuta filma i disfunkcionalnosti tog kostima urenebesno su demonstrirane tokom celog filma. Poigravanje sa tim šta je predstava o heroju/anti-heroju, a gde stvarno leži dobro odn. zlo sprovedeno je na oba koloseka podjedanko pametno, i duhovito. Na sve to Iron Man 3 je uspeo da sebe inteligentno uplete u aktuelnu "anti-terorističku" borbu i čak bude provokativno angažovan na tom terenu, dok njegovi patriotski momenti uglavnom idu ka tome da pokažu kojim budalama i nesposbnjakovićima je poverena ta "sveta" borba. Jebeno briljantan film!
SELEKTAH: 10/ 10

No comments:

Post a Comment